شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
اصلاح کننده های غیر مجاز شیمیایی آرد

پتاسیم برومات یک ماده اکسید کننده و یکی از ارزانترین مواد بهبوددهنده آرد است. این ماده با اثر بر بیومولکول هایی نظیر نشاسته و پروتئین منجر به قوی­تر کردن پروتئین گندم و بهبود خواص رئولوژیکی خمیر شده و زمان رسیدن خمیر را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات بی شماری اثرات مخرب این ماده را بر سلامت انسان به اثبات رسانده اند. این ماده توسط آژانس جهانی تحقیق بر سرطان (IARC) به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته شده و به همین دلیل استفاده از آن در تمامی جهان ممنوع شده است.

این ماده که به شکل کریستال های بی رنگ و بدون بو عرضه می­شود در آب مقطر در دمای ℃ 400-350  به پتاسیم برمید و اکسیژن تجزیه می شود در حالیکه در نان، به دلیل حضور سایر یون­های فلزی، این واکنش در دمای پائین تر (℃ 250-150) رخ می­دهد. سمیت پتاسیم برمید نیز طی پژوهش­های بسیاری به اثبات رسیده است. اولین پژوهش بر عوارض پتاسیم برومات در سال 1998 در ژاپن انجام شد و سمیت آن در موش­ها به اثبات رسید. مطالعات بیوشیمیایی انجام گرفته نیز نشان داد که استفاده از این ماده باعث افزایش سطح نیتروژن اوره خون و کراتینین سرم می­شود. همچنین زیاد شدن سطح زانتین اکسیداز و مالون آلدئید باعث آسیب جدی به کبد و افزایش اکسیداسیون سلولی می­شود. در پژوهش دیگری که در سال 1998 در ایالات متحده آمریکا انجام شد، تمامی حیواناتی که حین آزمایش از پتاسیم برومات استفاده کردند دچار تومورهایی در کلیه و تیروئید شدند.

همچنین موارد بسیاری از بروز مسمومیت با پتاسیم برومات در انسان از جمله استفراغ، تهوع، اسهال، دردهای شکمی و سایر علائم بالینی شامل کم ادراری (که نشانگر آسیب جدی به کلیه است)، کاهش تعداد سلول­های خونی، سرگیجه و افت فشار خون گزارش شده است. کودکانی که به شکل تصادفی با پتاسیم برومات در تماس قرار گرفته بودند، علائمی نظیر بی حالی و نقص سیستم عصبی مرکزی را نشان دادند. متاسفانه در 18 مورد از 31 مورد گزارش شده در کودکان، ناشنوایی دائمی در کودکان بوجود آمد و گروه دیگری با نارسایی کلیوی مواجه شدند.

علی رغم اثرات کشنده برومات پتاسیم بر انسان و ممنوعیت مصرف آن، متاسفانه استفاده از آن به دلیل قیمت پائین تر همچنان در برخی از تولیدکنندگان مرسوم است حال آن که مواد اکسیدکننده ای نظیر اسید آسکوربیک و سیستئین نه تنها مضرات پتاسیم برومات را ندارند، بلکه باعث افزایش ارزش غذایی نان نیز شده و به سلامت مصرف کننده کمک می­کنند.

 

 

منابع:

Shanmugavel, V., Komala Santhi, K., Kurup, A.H., Kumar Kalakandan, S., Anandharaj, A., Rawson, A., Potassium bromate: effects on bread components, health, environment and method of analysis: a review, Food Chemistry (2019)

 

https://www.fda.gov/home


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس