شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
ویروس کرونا

 

این روزها، همه ی مردم جهان با همه گیری ویروس کرونا درگیرند. بررسی های اپیدمیولوژیکی ثابت کرده که در اولین موارد مشاهده شده از این بیماری، مبتلایان به نحوی با بازار مواد غذایی تازه نظیر میوه ها، سبزیجات و آبزیان (مخصوصا وحشی) در تماس بوده اند که نشان می دهد کووید-19 احتمالاً اولین بیماری تنفسی همه گیر با منشاء غذایی است. البته مطالعات دیگری مبنی بر وجود این بیماری در سایر کشورها حتی قبل از چین وجود دارد.

عموماً بیماری های همه گیر از راه های غذا، آب، محیط و یا فرد به فرد منتقل می شوند ولی صرفنظر از علت اولیه انتقال، تماس های فردی اصلی ترین علت ادامه ی فراگیری این بیماری ها می باشد. مسیرهای عفونت زایی ویروس کرونا هنوز دقیقاً مشخص نیست. با این حال، نتایج آزمایش ها حاکی از آن است که این ویروس نه تنها از مجاری تنفسی بلکه احتمالاً از راه های گوارشی نیز منتقل می شود. به همین دلیل است که بعضی از علائم گوارشی نیز در این بیماری بروز می کند، پس علاوه بر ذرات تنفسی، مدفوع و محیط دستشویی نیز می تواند یکی از راه های انتقال این ویروس باشد.

بنا بر دسته ای دیگر از گزارش های رسمی، غذا نمی تواند منبع اصلی یا راه آلودگی به این ویروس باشد و امکان انتقال این بیماری از طریق گوشت دام نیز وجود ندارد. با این وجود، از آن جایی که هر انسان در هر ساعت به طور متوسط 23 بار صورت خودش را (چشم، بینی، دهان و یا ترکیبی از این سه) لمس می­کند، اگر فرد بیمار یا ناقل پس از لمس صورتش به سطوح مختلف دست بزند، می تواند همه ی سطوح را آلوده کند که این مسئله یکی از راه های غیر مستقیم آلودگی است. غذا هم به طریق مشابه می­تواند در مراحل برداشت یا آماده سازی در رستوران ها آلوده شود. هنگام خرید مواد غذایی نیز افراد با دقت میوه ها را بررسی می کنند یا برچسب روی محصولات را می خوانند، بنابراین امکان آلوده بودن این محصولات به شدت بالاست. پس دست آلوده ی فروشنده ها، کارگران و مشتری ها نیز یک منبع مهم آلودگی است.

علی رغم اینکه مشاهداتی مبنی بر انتقال مستقیم آلودگی از غذا وجود ندارد ولی صنعت غذا باید تشدید ضوابط بهداشت فردی را برای کاهش ریسک مواد غذایی و بسته بندی آن در دستور کار خود قرار دهد. تجهیزات محافظتی فردی نظیر ماسک و دستکش، شست و شوی منظم دست ها، رعایت پروتکل های تنفسی و سرفه کردن و ضدعفونی کردن مرتب و مستمر سطوح نیز می تواند در کاهش انتقال آلودگی از طریق غذا مفید باشد.

منبع:

AleksandraDuda-Chodak, Marcin Lukasiewicz, Gabriela Zięc, Adam Florkiewicz, Agnieszka Filipiak-Florkiewicz, Covid-19 pandemic and food: Present knowledge, risks, consumers fears and safety, Trends in Food Science & Technology, (2020).


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس