شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
غنی سازی نان گندم با مواد معدنی

در قرن بیستم، متخصصان تغذیه یکسری استانداردها و راهنماهای تغذیه ای، هرم های غذایی، مقادیر مجاز روزانه و مقادیر مورد نیاز روزانه را تعریف کردند. با این حال دانشمندان بیشتر با مباحثی چون ایمنی غذا، امنیت غذایی، سوء تغذیه و ارتباط بین تغذیه و سلامتی درگیر بودند. تاکید همیشگی متخصصان تغذیه استفاده از مقادیر زیادی از مواد مغذی برای هر نفر است. این مواد مغذی به دو دسته ذرات مغذی ماکرو (پرمصرف) و ذرات مغذی میکرو (ریزمغذی ها) تقسیم می شوند.

 

از بین مواد پرمصرف، پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها مهم هستند در حالیکه ویتامین ها و مواد معدنی در دسته مواد ریزمغذی نقش مهمی را ایفا می کنند. ریز مغذی ها مسئول منظم کردن فعالیت های متابولیکی هستند و کمبود آن ها باعث عوارض جدی برای سلامتی می شود. ثابت شده است که رفع کمبود ریزمغذی ها باعث بهبود شرایط سلامتی، کارایی و تندرستی انسان ها می شود. کمبود ریزمغذی ها به "گرسنگی پنهان"  موسوم است و تاثیری به شدت منفی بر کیفیت زندگی افراد دارد. این تاثیر در زنان باردار و شیرده به مراتب بیشتر است.

 

از آنجایی که غلات به طور وسیعی در کشورهای در حال توسعه مصرف می شوند، غنی سازی آن ها با مواد معدنی مورد نیاز جامعه یکی از بهترین راه حل های مقابله با کمبود مواد معدنی در بین افراد می باشد. با این حال داشتن دانش فنی روز راجع به این مواد، میزان دسترسی افراد به آن ها، حمل کننده های احتمالی این ریز مغذی ها و تکنولوژی ساخت و فرآیند آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 فقر آهن و ید یکی از معضلات جهانی است که در نهایت به شکل آنمی و گواتر بروز می کند. هم چنین فقر مواد معدنی، احتمال بروز عفونت را نیز در افراد افزایش می دهد. بنابراین، این روزها غنی کردن آرد گندم با انواع ترکیبات حاوی آهن، اسیدفولیک یا ید در کشورهای در حال توسعه مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین آرد گندم در کشورهای توسعه یافته با تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و آهن و در برخی کشورها حتی با کلسیم و ویتامین های A و D غنی سازی می شود.

منبع:

Mineral fortification of whole wheat flour, an overview, Akhtar. S., and Asgar. A. Flour and Breads and their Fortification in Health and Disease Prevention.

 


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس