شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
بررسی مشخصات بیکینگ پودر مرغوب و باکیفیت

خرید بیکینگ پودر یا پودر قنادی در صنعت شیرینی پزی و نانوایی کاربرد فراوانی دارد. شاید برای شما هم سوالی به وجود آمده باشد که این ماده چگونه تهیه و تولید میشود؟ این پودر از ترکیب کردن یک اسید و یک باز درست میشود و دارای خاصیت بازی میباشد که در هنگام ترکیب شدن آن با یک ماده اسیدی باعث آزاد شدن نوعی گاز به نام کربن دی اکسید میشود و به همین علت باعث ورآمدن خمیر و نان شده که در بسیاری از موارد از این پودر برای پف کردن و حجم دادن به کیک و کلوچه استفاده میشود.

در ایران اغلب مردم این پودر را به اسم بکینگ پودر می شناسند که اشتباه میباشد چون Baking Powder (بیکینگ پودر) کلمه ای لاتین بوده و به معنای پختن یا پخت و پز است .

روش تهیه بیکینگ پودر

برای تهیه بیکینگ پودر به جوش شیرین (130گرم)، کرم تارتار (81گرم) و نشاسته ذرت (27.5گرم) احتیاج داریم.

ابتدا باید مواد را به خوبی الک کنیم زیرا هوای بین پودر ها از بین رفته و باعث تشکیل توده در مخلوط ما  نشود. سپس با استفاده از همزن دستی همه مواد را با یکدیگر مخلوط میکنیم . ظرفی را برداشته و پودر خود را در جای خشک و خنک نگهداری میکنیم. مدت استفاده این پودر بین 7 تا 10 هفته میباشد. پس در مقدار مواد و تاریخ آن دقت فرمایید.

تشخیص سالم بودن بیکینگ پودر

همان طور که در بالا مشاهده کردید این پودر ماده بسیار مهم در شیرینی پزی و نانوایی محسوب می شود و اگر پودر ما خراب باشد باعث میشود که نان و شیرنی ما هم به کلی خراب شود به همین منظور نیاز است تا از سلامت پودر خود اطمینان لازم را کسب کنیم برای این کار ما به شما دو روش را پیشنهاد میکنیم.

روش اول

آب جوش یکی از راحت ترین روش ها برای فهمیدن سالم بودن پودر قنادی می باشد به این منظور مقداری از پودر را درون یک ظرف آب جوش میریزم و آن را هم میزنیم بعد از مدتی اگر شروع به حباب زدن کرد؛ معلوم میشود که پودر سالمی را  در اختیار داریم.

روش دوم

اگر آب جوش در دسترس نداشتیم نیز میتوانیم از سرکه هم استفاده و مانند روش قبل مراحل را دوباره تکرار کنیم با این تفاوت که اگر پودر سالم باشد؛ مقدار حباب ها بیشتر می شود.

 

 بیکینگ پودر

 

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

جوش شیرین  بیکرنات سدیم خالص است که دارای واکشن جوشان میباشد و گاز دی اکسید کربن تولید می کند و به همین علت از آن در نوشیندنی های گازدار و درمان های ضد اسیدی استفاده میکنند، اما ترکیب ساختاری بیکینگ پودر کمی متفاوت  می باشد، این پودر از ترکیب شدن جوش شیرین، اسید تارتاریک، سدیم، آلومینیوم سولفات و کلسیم فسفات بدست می آید. بیشتر افراد تفاوت بین این دو را نمیدانند و معمولا به جای یک دیگر از آن استفاده میکنند که اشتباه می باشد و باعث آسیب به ماده غذایی میشود .معمولا جوش شیرین نسبت به پودر قنادی تلخ تر بود و برای غذا هایی استفاده میشود که زمان پخت کمتری لازم دارد، اما بیکینگ پودر اینگونه نبوده و برای غذاهای با زمان بالا استفاده میشود. تلخی کمتری نسبت به جوش شیرین دارد اما نکته قابل توجه دیگر این است که طول عمر بیکینگ پودر تقریبا 9 تا 12 ماه میباشد ولی جوش شیرین دارای طول عمر مشخصی نیست. برای اطلاعات بیشتر می توایند مقاله تفاوت بیکینگ پودر و جوش شیرین را مطالعه نمایید.

نحوه نگهداری بیکینگ پودر

بیکینگ پودر را باید درون ظرف در دار مناسب و در فضایی خشک و خنک نگهداری و حتما باید به تاریخ انقضای آن هم توجه نمود و اگر تاریخ مصرف آن گذشته بود میتوان از  آن به عنوان جوش شیرین استفاده کرد.

مزایا و مضرات بیکینگ پودر

بیکینیک پودر باعث افزایش سرعت فرایند پخت مواد  غذایی مثل خمیر گیری  نان و کیک و ..  استفاده میشود. اما کمک کننده زخم های روده و معده میباشد و باعث ایجاد تحرکات عصبی میشود همچنین این ماده تاثیر زیادی بر روی غدد تناسلی زنان داشته که باعث کوچک تر شدن تخمک ها و ناکارآمدی آنها میشود. از دیگر مضرات این پودر میتوان به این اشاره داشت که با کلسیم و آهن موجود در بدن واکنش داده و کمپلکس را  در بدن تشکیل میدهند که باعث ایجاد پوکی استخوان و کم خونی خواهد شد .

برای بیمارانی که با مشکل فشارخون مواجه هستند این ماده با مقادیر فراوان سدیمی که در درون خود دارد باعث افزایش فشار خون میگردد که برای برای این بیماران خطرناک میباشد و توصیه میشود کمتر از این ماده استفاده کنند. این پودر را به هیچ عنوان تنها استفاده نکنید و از آن به عنوان مکمل غذایی بهره ببرید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به خرید بیکینگ پودر پرداخته و کاربرد ان را بررسی نماییم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله به شما برای پخت انواع کیک و شیرینی کمک نماید.

 

شماره آردینه


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس