شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی در منزل علاوه بر همراه داشتن لذت، تداعی کننده یکسری از خاطرات گذشته محسوب می شود. این شیرینی با پیشینه ای که دارد به عنوان یکی از قدیمی ترین شیرینی های ایران به شمار می آید. ریشه اصلی این شیرینی از شهر مشهد شکل گرفته شد و بعد از مدتی شیرینی نخودچی با مدل های مختلفی تشکیل شد اما این مدل های گوناگون تنها در ظاهر با هم تفاوت دارند و در طعم و مزه کاملا یکسان هستند.

کاربرد شیرینی نخودچی

در ایران باستان نیز استفاده از شیرینی نخودچی رواج داشته است و این شیرینی ها دارای قدمت بسیار بالایی هستند. شاید در گذشته برایتان اتفاق افتاده باشد که در زمان دید و بازدید عید نوروز این شیرینی ها را در مراسمات و دورهمی های خود مشاهده کرده باشید. در این مقاله سعی داریم تا یاد و خاطره عید نوروز را برایتان زنده کنیم و با توضیح نحوه تهیه این شیرینی دوست داشتنی کمک کنیم تا شما به نحوه تهیه آن کاملا مسلط شوید.

شیرینی نخودچی

شما برای تهیه این خوراکی خوشمزه نیازی به خرید بکینگ پودر یا خرید بهبود دهنده ندارید و قادر هستید تا با ساده ترین مواد ممکن این شیرینی را در منزل خود تهیه کنید. اصلی ترین ماده تشکیل دهنده در این خوراکی آردنخودچی محسوب می شود که حدود 80 درصد مواد اولیه را تشکیل می دهد.

 در ادامه ی مقاله مقادیر لازم برای تهیه شیرینی را خدمت شما اعلام می نماییم اما دقت کنید که این مواد برای تعداد 8 نفر اندازه گیری شده است. اگر شما تمایل دارید تا مقادیر را کمتر یا بیشتر نمایید، می توانید از نیم یا دوبرابر کردن اندازه ها استفاده کنید.

مواد اولیه

روغن مایع 40 گرم

پودر سابیده شده ی قند 80 گرم

آرد نخودچی 250 گرم

وانیل نصف قاشق چای خوری

نکته: اکر تمایل دارید تا شیرینی شما طعم و مزه خوبی داشته باشد می توانید از زعفران دم کرده و هل استفاده کنید. این دو مورد کاملا اختیاری است و می توانید بر اساس سلیقه خودتان طعم دهنده های دیگری را جایگزین این مواد ذکر شده قرار دهید.

نکات قبل از پخت

رعایت یکسری از نکات باعث شباهت شیرینی های شما به نمونه های بازاری می گردد. همچنین می توانید با تهیه نخودچی خانگی از کیفیت مواد خود به خوبی مطمئن شوید.

  • سعی کنید از بهترین مواد اولیه استفاده کنید تا بعد از اتمام کار شیرینی شما از هم پاشیده نشود.
  • می توانید هل را در منزل آسیاب کنید و از آن استفاده نمایید. هل خانگی دارای عطر و بوی قوی تری نسبت به هل های بازاری هستند.
  • در شیرینی خود قادر هستید تا از کره به جای روغن استفاده نمایید. این عمل باعث لذیذتر شدن شیرینی شما می شود.
  • طعم این شیرینی با آرد نخودچی استفاده شده در آن ارتباط مستقیم دارد و برای بهتر شدن این طمع سعی کنید از نخودچی مرغوب استفاده کنید.
  • در صورتی که شیرینی شما سست و از هم گسیخته شد، می توانید 30 درصد از آرد نخودچی را با آرد ساده جایگزین کنید.

طرز تهیه شیرینی

  • قبل از انجام هر کاری از یکدست بودن پودر قد خود مطمئن شوید تا شیرینی شما کیفیت بهتری پیدا کند. سپس پودر قند را به همراه روغن در یک ظرف مخلوط کنید و بعد از هم زدن، این مواد را خوب ورز می دهیم. ورز دادن را تا زمانی می بایست انجام دهید تا شکل مواد شبیه به خامه شود و سپس اجازه دارید تا آرد نخودچی را کم کم به محتویات اضافه کنیم.
  • در این مرحله هل و زعفران را به خمیر ورز داده شده اضافه می کنیم تا قبل از استراحت خمیر مواد عطر و طعم دهنده، رایحه خوبی به خمیر بدهد. بعد از انجام این کارمی بایست خمیر خود را به مدت 5 الی 20 ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده طبخ شود.

         نکته: اگر خمیر را در یخچال قرار ندهید بعد از گذشت چند ساعت باعث ترش شدن خمیر خواهید شد.

 

 

  • بعد از این که خمیر شما به خوبی استراحت کرد، فر خود را روشن کنید و بر روی دمای 60 درجه به مدت 15 دقیقه قرار دهید. خمیر بعد از اینکه از یخچال خارج شد، می بایست به مدت 30 دقیقه در دمای آشپزخانه باشد تا برای برش و فرم دهی آماده شود.
  • مواد آماده شده را بر روی سطح صاف یا تخته کار آشپزخانه قرار دهید. سپس ورده را بردارید و بر روی خمیر بکشید تا کاملا صاف شود. این عمل را تا جایی می بایست انجام دهید تا ضخامت خمیر با قالب یکسان شود. سپس بعد از پخش کردن خمیر باید قالب های خود را آماده کنید، برای آماده کردن قالب ها می بایست ابتدا اطراف و درون قالب خود را به وسیله روغن یا آب چرب کنید.
  • در اخرین مرحله سعی کنید تا کف سینی را چرب کنید و شیرینی های از قالب رد شده را بر روی آن قرار دهید. برای اینکه به شیرینی خود زیبایی ببخشید می توانید با استفاده از خلال بادام یا پسته روی سطح شیرینی را تزئین کنید.
  • سینی را درون فر بگذارید و فر را بر روی دمای 150 درجه قرار دهید. بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه شیرینی های خود را می توانید بردارید. در صورتی که می خواهید از پخته شدن آن ها مطمئن شوید، این کار را به وسیله یک خلال دندان انجام دهید. خلال دندان را به درون شیرینی ها فرو کنید اگر مواد به آن نچسبید، شیرینی های شما کاملا پخته شده است.

جمع بندی

طرز تهیه شیرینی نخودچی در زمان های قدیم توسط مادربزرگ ها و افراد با تجربه انجام می گردید. شما برای پخت این شیرینی ساده و کهن نیاز به موادی همچون پودر کیک و خرید بهبود دهنده ندارید و تنها نیاز است با ساده ترین مواد اقدام به تهیه این شیرینی کنید. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مطالب نهایت استفاده را برده باشید.


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس