شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
پخت نان به روش مکانیزه

پخت نان به روش مکانیزه شاید در شهر شما وجود نداشته باشد و از این موضوع بی اطلاع باشید دلیل این موضوع نیز به مقدار تقاضای نان، در آن محل مرتبط است. امروزه بسیاری از کسب و کارها در حال مکانیزه شدن هستند که صنعت نانوایی نیز یکی از آن ها محسوب می شود. نان صنعتی از دیر باز وجود داشته است اما امروزه ما شاهد پخت نان با روش های نوین تری می باشیم. ما در این مقاله به طبخ نان با استفاده از دستگاه های مکانیزه خواهیم پرداخت.

تاریخچه نان مکانیزه

پخت نان به روش مکانیزه از زمان انقلاب صنعتی اروپا اوج گرفت. استفاده از دستگاه ها در نانوایی به دلیل اینکه جمعیت در حال افزایش بود رخ داد و همچنین این موضوع باعث استفبال شاغلین این حوزه از این دستگاه ها گردید. صاحبین نانوایی قادر هستند با استفاده از این دستگاه ها هر نوع نانی که نیاز دارند در تعداد های بسیار بالایی تولید کنند. افرادی که صاحب دستگاه های پخت نان مکانیزه هستند، تنها با خرید آرد جو و گندم می توانند به راحتی در صنعت نان فعالیت کنند.

نان مکانیزه چیست؟

این نوع نان بیشتر بخاطر روش پخت خود به این نام شهرت گرفته است. برای پخت نان با دستگاه های مکانیزه هیچ گونه دخالت دستی اتفاق نمی افتد، بلکه تمامی مراحل تهیه یک نان از آماده کردن خمیر تا آخرین مرحله با دستگاه های تمام اتوماتیک صورت می گیرد. معمولا نانوایی های مکانیزه در شهرهای بزرگ به دلیل اینکه این مشاغل دارای تقاضای بسیار زیادی هستند، شکل گرفته اند که با استفاده از این دستگاه ها مقدار عرضه را با تقاضا برابر می کنند.

تفاوت نان مکانیزه با سنتی چیست؟

نان های سنتی را نمی توان به راحتی جایگزین نان های ماشینی یا مکانیزه کرد زیرا از دیرباز در برنامه غذایی ما بوده و تفاوت چشمگیری در مزه دارند. شاید برایتان تنوری که نان در آن طبخ می شود را در حین خوردن نان حس کنید، اما در نان های مکانیزه این حس و طعم وجود دارد. امروزه شاید نان سنتی در دسترس شما نباشد و دلیل اصلی و مهم ترین عاملی که باعث این اتفاق شده می توان به تفاوت قیمت آن ها اشاره کرد.

برای پخت نان ماشینی شما نیاز به استخدام پرسنل خاصی ندارید ولی در نانوایی های سنتی برای هر عملی فردی استخدام شده است و این موضوع یکی از دلایلی هست تا قیمت تمام شده نان کمتر شود. همچنین مقیاس اندازه گیری خمیر در دستگاه های پخت نان کاملا یک اندازه است اما اندازه های خمیر در روش سنتی این امکان را ندارد و احتمال این وجود دارد تا وزن آن ها کم و زیاد شود.

انواع نان ماشینی

نان هایی که به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک اماده می شوند دارای 3 دسته بندی هستند که این دسته بندی ها شامل موارد زیر می باشند:

  • نان های با حجم بالا
  • نان های با اندازه متوسط یا نیمه حجیم
  • نان های یکدست و مسطح

نان حجیم (حجم بالا)

این نوع نان ها به دلیل ضخامت بالای 5 سانتیمتر در ظاهر خود به این نام اسم گذاری شده است. مراحل آماده شدن خمیر نان های حجیم از روش مکانیزه می باشد، این عمل کاملا اتوماتیک در اتاق تخمیر صورت می گیرد. نان های حجیم پس از پخت دارای یک بافت اسفنجی و یکنواخت هستند که باعث ماندگاری بیشتر نان نیز می گردد.

یکی دیگر از ویژگی های نان های حجیم، می توان به هضم ساده و راحت آن ها اشاره کرد و این موضوع موجب وجه تمایزشان شده است. انواع نمونه های نان حجیم شامل: تست، باگت، ساندویچی و چاپاتا می باشد.

 

 

انواع روش های پخت نان با دستگاه های مکانیزه

به طور کلی سه مدل روش پخت نان داریم و در این مقاله می توانیم نام این روش ها را فقط ذکر کنیم زیرا توضیح هر کدام نیازمند نگارش یک مقاله جامع و کامل در این خصوص می باشد.

  • پخت نان تک مرحله ای
  • روش پخت نان مکانیزه دو مرحله ای
  • پخت نان تمام اتوماتیک

روش پخت نان با دستگاه های مکانیکی

برای انجام این کار ابتدا خمیر می بایست به وسیله روش های مکانیکی آماده شود و برای این اتفاق شما نیاز به مخلوط کن های بسیار قوی دارید. این مخلوط کن ها باید 11 وات ساعت نیرو به خمیرها فشار وارد کنند تا عمل آماده شدن خمیر به درستی انجام شود. در فرآیند آماده کردن خمیر می توانید از ویتامین c  و اکسیداسیون نیز استفاده نمایید تا کیفیت کار بالاتر رود.

سپس اندازه خمیر را بسته به نوع نان تعیین کنید و دستگاه ادامه مراحل را به صورت اتوماتیک سپری خواهد کرد. یکی از مهم ترین مواردی که باید دقت داشته باشید، تست نان قبل از پخت اصلی آن می باشد، ممکن است با تست نکردن مشکلات زیادی در دور زیر نان برایتان بوجود آید.

جمع بندی

پخت نان به روش مکانیزه برای شما شاید جذاب و مطلوب نباشد زیرا با طعم و بوی نان های سنتی و قدیمی خو گرفته اید. امروزه پیشرفت در همه ی حوزه ها قابل مشاهده است که حوزه نان نیز از این قضیه مستثنی نیست. آردینه با ارائه محصولات با کیفیت در این زمینه در حال همگام سازی خود با این جریان است و شما می توانید با خرید آرد ذرت و آرد برنج  و دیگر محصولات، به صورت عینی این کیفیت را حس کنید. در پایان امیدواریم که از مطالعه این مطالب لذت برده باشید.


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس