شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
آرد برنج خانگی

خیلی از افراد هستند که از خرید آرد برنج بازاری امتناع می کنند، این قضیه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله سعی داریم نحوه درست  کردن آرد برنج خانگی را به شما کاربران عزیز آموزش دهیم. از این آرد استفاده های فراوانی می شود، یکی از زمینه های استفاده آن غلیظ کردن سوپ و خورش است. از دیگر مزایای آن می توان به جایگزین کردن به جای آرد گندم، در پخت کیک  و بیسکوئیت اشاره داشت.

نحوه تولید دانه های مورد استفاده در آرد برنج چگونه است؟

اکثر برنج هایی که در هنگام پخت و پز استفاده می شوند، برنج دانه سفید کامل هستند. نحوه تولید این نوع برنج به این صورت است که، ابتدا آن ها را الک می کنند. سپس بعد از الک کردن و جدا کردن در کارخانه، نوبت به بسته بندی ان می رسد. و مرحله بعد به فروش اختصاص می یابد.

زمانی که شالی کاران می خواهند برنج را برداشت کنند، آن ها را به چند دسته تقسیم می کنند. اول نوبت به آنهایی است که هنوز پوست روی آن ها وجود دارد، به آن ها شلتوک می گویند. این شلتوک ها راهی کارخانه شالیکوبی می شوند، تا بتوان از طریق جدا کردن پوسته به برنج سفید دست یابند.

زمانکیه در کارخانه عملیات جداسازی انجام می شود، بعضی از دانه های برنج سالم در نمی آیند. به اصطلاح به آنها برنج نیم دانه می گویند که، اکثر شما در بازار هنگام خرید آن هارا مشاهده کرده اید. این شکسته شدن بعضی وقت ها به قدری زیاد است که، نمی توان از بین آنها برنج سالم و برنج نیم دانه را جدا کرد. در واقع برای ساخت آرد برنج از این برنج ها استفاده می کنند.

نوبت پاسخ دادن این سوال است که، نحوه تولید آرد برنج چگونه است؟

نحوه تولید آرد برنج

تمام تولید کنندگان آرد سعی می کنند، از برنج هایی استفاده کنند که؛  قابل استفاده به صورت نیم دانه یا کامل نیستند. ولی در نظر داشته باشید تمام افراد به این نوع برنج دسترسی ندارند. نگران نباشید، شما زمان تهیه آرد برنج خانگی می توانید از برنج سفید کامل استفاده کنید.

هنگام خرید حتما دقت کنید که، از نوع ایرانی آن انتخاب کنید. زیرا از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است.

درست کردن آرد خانگی دو مدل دارد، در زیر به تهیه هر دو مدل اشاره می کنیم:

  • طرز ساخت آرد برنج خانگی با برنج خشک

از این نوع آرد می توانید در غذاهای لذیذی همچون فرنی استفاده کنید. باید بدانید برای تهیه این نوع آرد، نیاز به یک آسیاب یا مخلوط کن دارید.برای تهیه کردن این نوع آرد،  باید برای هر بار آسیاب کردن از یک پیمانه برنج استفاده کنید؛ تا برنج حسابی خورد شده و آماده الک کردن شود.

در مرحله بعد باید به خوبی آن را الک کرده تا از این طریق ناخالصی هایش گرفته شود. اگر در زمان الک کردن هنوز دانه های کامل و سالم مشاهده کردید، آن ها را جدا کرده  و سپس دوباره نسبت به آسیاب آن اقدام کنید.

با انجام این کار آرد سفید و یک دستی برای شما بدست می آید که، می توانید آن را داخل ظرفی ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید.

  • طرز ساخت آرد برنج خانگی با برنج خیس خورده

برای اینکه بتوانید آرد خانگی مرغوبی داشته باشید، لطفا تمام مراحل را به دقت انجام دهید. ابتدا برنج ها را شسته و به میزان 3 تا 6 ساعت در آب بگذارید. این کار باعث خیس خوردن برنج می شود. سپس برنج را آبکشی نمایید و آن را داخل آبکش گذاشته،  تا آب آن کامل گرفته شود.

زمانیکه که آب برنج ها کامل گرفته شد می توانید آن ها را روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا کامل خشک شوند.

به یاد داشته باشید که برنج تنها باید از طریق دستمال خشک شوند و آن را به هیچ وجه در آفتاب قرار ندهید. برای اینکه کار سریع تر جلو برود می توانید از باد پنکه استفاده کنید.

توجه کنید که برنج نباید کامل خشک شود، زمانی که به آن دست می زنید باید هنوز مرطوب باشد. بعد از اتمام مراحل فوق می توانید برنج ها را در آسیاب ریخته و نسبت به خرد کردن آن اقدام کنید.

وقتی آسیاب تمام شد، ان ها را در الک بریزید تا دانه های درشت از آرد سفید جدا شود. دانه های درشت را دوباره آسیاب کنید. این کار را این قدر انجام دهید تا برنج دانه درشتی باقی نماند.

مرحله آخر برای برنج خیس خورده

آرد برنجی که از برنج های خیس خورده درست شده بود، اگر هنوز هم مرطوب است؛ می توانید آن را پهن کنید تا در دمای اتاق خشک شود یا با استفاده از ماهیتابه با حرارت ملایم آن را خشک کنید. فقط توجه داشته باشید که آرد نباید قهوه ای شود. پس در نتیجه لازم است تا مرتب هم بزنید تا نسوزد. زمانیکه کار به اتمام رسید، می توانید آن را داخل ظرف دربسته بریزید. برای ماندگاری  آن را داخل یخچال نگه داری کنید.

 

جمع بندی

با انجام این کار، آرد برنج خانگی شما کاملا دست ساز بوده و می توانید در تهیه نان برنجی یا پخت فرنی استفاده کنید. بعضی از افراد تمایل به خرید آرد برنج بازاری ندارند، با این روش می توانند آردی که مد نظر خودشان است را تولید کنند.

 


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس