شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
انواع آرد و کاربرد آن ها

انواع آرد و کاربرد آن ها یکی از جذاب ترین موضوعات برای خانم های خانه دار و علاقمند به آشپزی است. با شناخت نسبت به تنوع انواع آردها و نحوه استفاده از آن ها و هچنین با تهیه و خرید بهبود دهنده شما قادر هستید تا بهترین شیرینی و کیک ها را بپزید. پس اگر تمایل به شناخت بیشتر در خصوص آرد های متنوعی را دارید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع آرد

آیا می دانید چند نوع آرد وجود دارد یا اینکه هر کدام از آرد ها برای چه مواردی به کار گرفته می شوند؟ آرد نوعی ماده پودر مانند است که می تواند از غلات مختلف فرآوری شود. برای درک بهتر و به دست آوردن پاسخ سوال هایتان در ابتدا می خواهیم انواع آرد های پرکاربرد را نام ببریم:

  • آرد ذرت
  • آرد نول
  • آرد نخود
  • آرد برنج
  • آرد سمولینا
  • آرد تیره
  • آرد سیب زمینی و...

آرد تیره

هر کدام از آرد ها استفاده و کاربرد مختلفی دارند، اما باید بدانید آردی کامل است که سبوس زیادی در آن وجود داشته باشد. آرد تیره نیز از همین نوع است و به دلیل رنگ قهوه ای و متمایل به تیره خود به این نام معروف شده است. آرد تیره دارای ارزش غذایی بالایی است.

آرد گندم

معروف ترین و شناخته ترین غله در بین همه ی مردم، گندم است، آرد گندم در پخت و پز برای نان بکار می رود و کمتر کسی هست که نام این غله را نشنیده باشد. اکنون سوال اینجاست که چرا آرد های گندم دسته بندی می شوند؟ مگر غله ی آسیاب شده در همه آن ها گندم نیست؟ پس دلیل این تفاوت در چیست؟

دلیل دسته بندی آرد های گندم، به مقدار گلوتن موجود در آرد می باشد و این ماده باعث تمایز آن ها نسبت به یکدیگر می شود.

گلوتن چیست؟

با تغییراندازه ی این ماده در آرد، ما باعث می شویم تا در شیرینی و کیک پخته شده استحکام تغییر کند. شاید برایتان سوال شده باشد که چرا بعضی از شیرینی ها ترد و شکننده و بعضی دیگر کاملا نرم و انعطاف پذیر هستند. برای یافتن پاسخ هایتان، تنها کافیست تا در زمان پخت و پز مقدار ماده گلوتن را افزایش یا کاهش دهید، سپس شما متوجه می شوید که این ماده چه مقدار دست شما را در طبخ شیرینی های مختلف باز می کند.

آرد نول

اگر تا کنون اقدام به خرید آرد نول نکرده باشید ما این نوع از آرد را برای شما شرح می دهیم. آرد نول با نام های آرد سه صفر و آرد سفید قنادی نیز شناخته می شود. ویژگی های ظاهری این آرد، بافت یکنواخت و دانه بندی نرم می باشد و این آرد دارای پروتئین بسیار بالایی هستند. برای شناختن این آرد از دیگر غلات آسیاب شده می توان به رنگ روشن و عاری از سبوس آن اشاره کرد.

 

 

آرد ذرت

ذرت با توجه به مزه ی خوب خود و ارزش غذایی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده غذایی در کاربرد های مختلفی استفاده می شود که بیشتر در آشپزی، لوازم آرایشی بکار می رود. اگر شما نسبت به خرید آرد ذرت تمایل ندارید و قصد دارید تا فرآیند ساخت آن را در منزل انجام دهید، مطالعه ی ادامه مقاله را از دست ندهید:

  • در اولین گام شما باید دانه های ذرت را از خوشه آن جدا کنید. برای این که جدا کردن آن ها برایتان ساده شود، می بایست حتما ذرت را در آب بگذارید. با انجام این کار شما باعث می شوید تا در حین جدا سازی، دانه های ذرت آسیب نبیند.
  • بعد از این که مرحله اول را سپری کردید، باید دانه ها را در معرض نور خورشید و هوای آزاد بگذارید تا کاملا خشک شوند.
  • جدا کردن پوست از دانه ی ذرت جزء مرحله سوم است و برای انجام این کار دوباره دانه های ذرت را خیس کنید. پس از گذشت 1 الی 2 ساعت پوست روی دانه نرم می شود و با کمک یک آسیاب قادر هستید تا پوست را جدا کنید.
  • در آخرین مرحله بعد از آسیاب کردن ذرت، مواد درون آن را از پوست جدا کنید. سپس مواد درون ذرت را دوباره خشک کنید و آن ها را آسیاب کنید.

کاربرد آرد ذرت

این نوع از آردها در شیرینی، کیک ، کلوچه به کار می روند. همچنین با استفاده از این آرد می توانید سوپ های خوشمزه ای درست کنید. فواید آرد ذرت پیشگیری از کاهش حافظه، دیابت، بهبود دستگاه های گوارش وجلوگیری از سکته قلبی است.

آرد نخود

با خرید آرد نخود شما قادر هستید در پخت و پز های خود آن را جایگزین آرد گندم کنید. کاربرد آرد گندم برای همه ی ما مشهود است پس سعی می کنیم تا کمتر به آن بپردازیم. دلیل جایگزینی آرد جو می تواند ویتامین ها و مواد معدنی سرشار در آن باشد، تا این موارد ما را مجاب کند از این غله آسیاب شده استفاده کنیم.

نحوه تهیه آرد نخود

برای فرآیند ساخت نخود چی لازم است تا مقداری از آن را خیس کنید تا پوست آن جدا شود. نکته ای که در این کار باید دقت داشته باشید این است که، از نخودی استفاده کنید تا نمک نداشته باشد. اکنون نخود های پوست کنده شده را درون آسیاب بریزید و سپس آن ها را خرد کنید. بعد از این مرحله آن ها را از آسیاب در آورید و با استفاده از یک الک ریز دانه های درشت را جدا کنید. اکنون آرد نخود شما آماده است.

آرد سوخاری

این نوع آرد از نان های سوخاری و سفید به دست می آید. طرز تهیه آن در منزل بسیار ساده است و برای تهیه آن تنها کافیست تا یک نان باگت خشک شده را آسیاب کنید. در ادامه می توانید با تف دادن به همراه ادویه های مختلف آن را بکار بگیرید.

آرد سوخاری دارای کاربرد های مختلفی است، از این نوع آرد بیشتر در فست فودها، سرخ کردن غذاهای دریایی و... استفاده می شود.

سخن پایانی

انواع آرد و کاربرد آن قریب به 23 نوع می باشد و در مجال ما نبود تا تمامی این موارد را در این مقاله شرح دهیم. سعی گردید تا با بررسی این مطالب شما را در خرید آرد جو و دیگر انواع آرد راهنمایی کنیم. در پایان امیدواریم با مطالعه این مقاله طعم و لذت، پخت و پز های شما بیشتر شود.


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس