شماره تماس:

011-42293130-2

آدرس:

مازندران- قائم شهر - کیلومتر 3 جاده بابل - بعد از پل تلار ابتدای فرعی آردینه صندوق پستی: 47645/333
نحوه نگهداری آرد

نحوه نگهداری آرد یکی از مسائلی است که افراد بعد از خرید آرد جو با آن مواجه هستند. برای نگهداری این غله شما می بایست یک سری از نکات را مدنظر داشته باشید، تا آرد شما خراب و فاسد نشود. هر آرد از یک نوع غله ساخته می شود. به عنوان مثال آرد گندم از دانه های گندم و آرد جو از خود غله جو ساخته می شود.

انواع کاربرد آرد

آردها به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی شناخته می شوند. از آرد برای پخت و پز در شیرینی پزی، نانوایی و مصارف خانگی استفاده می شود. در بازار آردهای مختلفی وجود دارد مانند آرد ذرت، آرد جو و...  پس اگر شما قصد دارید تا یک کیسه آرد را در منزل نگهداری کنید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

انواع آسیب های آرد

در این قسمت از مقاله به طور خلاصه به شما می گوییم که چه مشکلاتی می تواند به آرد شما آسیب وارد کند. همچنین با بررسی روش هایی به شما می گوییم که چگونه از آن ها پیشگیری کنید.

  • خیس شدن آرد یا نمناک شدن کیسه
  • کرم زدن آردهای داخل کیسه
  • حمله ی حشرات موذی مانند کنه، شپش و ..
  • گرفتن بوی نامطبوع

ماندگاری آرد

میزان نگهداری هر آرد رابطه مستقیم با نوع و مواد اضافه شده به آن دارد. شاید شما با نگهداری یک آرد به مدت 3 تا 8 ماه مشکلی برایتان پیش نیامده باشد، اما بعد از گذشت این مدت باید کارهایی را انجام دهید تا مدت ماندگاری آن بالاتر رود. همچنین یکی دیگر از ویژگی های آرد، که باعث میزان ماندگاری آن می شود می توان به نحوه تولید وساخت آرد نیز اشاره کرد.

انواع آرد

شاید برای شما تعجب آور باشد اما مقدار آردهای موجود در بازار به بیش از 23 نوع می رسد، این اندازه از تنوع نشانگر این است، که مردم استفاده های بسیاری از این محصولات می کنند. برای درک بهتر از سبک نگهداری و انتخاب یک آرد مناسب به منظور پخت و پز، می خواهیم به آرد های پرکاربرد بپردازیم.

آرد برنج

برنج ها برای برداشتن پوسته ی رویی خود به کارخانه های شالیکوبی داده می شوند. طی فرآیند شالیکوبی برنج های شلتوک "دارای پوست" به برنج سفید تبدیل می شوند. در حین شالیکوبی مقداری از دانه های برنج شکسته می شوند و اگر برنج زیاد خورد نشده باشد، به عنوان برنج های نیمه به بازار روانه می شوند.

یک سری از برنج ها به دانه های ریز تبدیل شده اند که کاربردی در پخت غذا ندارند. از این نوع برای ساخت آرد برنج استفاده می کنند که با آسیاب کردن آن ها این کار صورت می گیرد.

کاربرد آرد برنج

در صنایع غذایی از این نوع آرد استفاده خاصی نمی شود، کاربرد آرد برنج تنها در شیرینی پزی ها است و برای پخت نان برنجی بکار گرفته می شود. مصرف اصلی این آرد اکثرا در خانه ها است و در پخت سوپ، آش، فرنی و... مورد استفاده قرار می گیرد. 

آرد ذرت

برای ساختن آرد ذرت می بایست دانه های ذرت را از خوشه جدا کنید، که به این کار بوجاری کردن نیز می گویند. سپس برای بالارفتن ماندگاری، ذرت ها را خشک می کنند، اما برای آسیاب کردن آن، دوباره آن ها را خیس می کنند. این عمل برای این است تا پوست ذرت جدا شود و آماده آسیاب شدن باشد.

کاربرد این آرد در صنعت شیرینی پزی بسیار زیاد است. آرد ذرت در پخت کیک و شیرینی های مختلف استفاده می شود. محبوبیت این آرد، باعث شده تا توجه شیرینی پزان بسیار زیادی را نسبت به خود جلب کند.

 

 

روش نگهداری آرد

آرد به خودی خود، دارای ماندگاری خوبی است، اما با رعایت چند نکته می توانید از خرابی آرد پیشگیری کنید:

  • در قدم اول می بایست آرد را درون یک ظرف درب دار بریزید.
  • در مرحله سوم اگر آرد را درون کابینت های خود بگذارید به طور معمول چند ماه آسیبی نمی بیند، اما بهتر است که در یک جای خشک و خنک آن را نگهداری کنید.
  • شاید نیاز باشد تا به مدت 1 الی 2 سال آرد خود را نگهداری کنید. برای این کار می توانید از یخچال و فریزر منزل خود کمک بگیرید.
  • در زمان نگهداری دقت کنید که مایعات و موادی که باعث خیس شدن آرد می شوند در نزدیکی آن قرار نداشته باشد.

نکته: بعد ازسپری کردن مراحل نگهداری، اگر تمایل دارید تا از آرد خود استفاده کنید، اول می بایست آرد را بیرون از یخچال یا فریزر قرار دهید تا دمای آن با دمای محیط برابر شود، سپس قادر هستید از آن استفاده کنید. این کار باعث می شود تا کیفیت شیرینی یا کیک شما بیشتر شود و همچنین پف بیشتری را در کیک و شیرینی های شما به وجود می آورد.

خرابی آرد را چگونه تشخیص دهیم؟

شاید شما مدت طولانی است که از یک آرد نگهداری می کنید و اکنون می خواهید از آن استفاده کنید. اگر نمی دانید که آرد شما سالم است یا خراب، ما روش های زیر را به شما توصیه می کنیم.

بوکردن آرد

یکی از راه های تشخیص سالم بودن یک آرد، بوکردن آن است. قبل از انجام هر کاری ابتدا آرد خود را بو کنید، اگر از آن بو بدی استشمام نمی شود بدانید که آرد شما قابل استفاده است و می توانید آن را به کار ببرید.

مزه آرد

روش دیگری که برای تشخیص سالم یا خراب بودن آرد وجود دارد، مزه کردن آن می باشد. مقداری از آرد خود را با قاشق چای خوری بردارید و مزه کنید. اگر مزه ترشی در آرد وجود ندارد، با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.

شکل ظاهری آرد

با نگاه کردن به شکل ظاهری آرد و دست کردن در بین ذرات آن، می توانید متوجه شوید که آرد شما خراب شده است یا خیر. اگر شکل آرد به صورت توده های بزرگ در آمده باشد از آن استفاده نکنید و فورا آن را کنار بگذارید، زیرا احتمال وجود قارچ های سمی در بین آن است.

جمع بندی

وب سایت آردینه بر این تلاش بوده تا با ارائه این راهکار نحوه نگهداری آرد را به روش صحیح به شما آموزش دهد. همچنین برای مطالعه موضوعات دیگر در خصوص انواع آرد ها می توانید به بخش مقالات سایت آردینه سر بزنید، تا مطالب قرار گرفته شده باعث بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی شما شود. مطالعه این مطالب باعث می شود تا در هنگام خرید آرد جو بهترین انتخاب را کنید.


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

شرکت تولیدی آردینه ایران با نام تجاری دیهیم فعالیت خود را از سال 1363 با هدف تولید انواع محصولات آرد و خرید آرد قنادی مورد استفاده در بخش قنادی و شیرینی­ پزی آغاز نموده است.در سال­های اخیر، این شرکت با هدف ارتقاء کیفیت انواع نان­ ها و محصولات قنادی و شیرینی ­پزی و جهت تکمیل و گسترش محصولات تولیدی خود، با تکیه بر دانش فنی روز و تحقیقات انجام شده، موفق به تولید انواع اصلاح کننده­ ها و بهبوددهنده­ های آرد و نان برای انواع نان­های حجیم، نیمه حجیم و سنتی و نیز انواع محصولات قنادی و شیرینی پزی گشته است.


طراحی سایت توسط رایا پارس